Styrelse

Vad gör styrelsen?

Verksamheten i föreningen leds av en styrelse vars uppgift är att förvalta föreningens tillgångar (i första hand fastigheterna) och skulder (t.ex. genom att binda föreningens lån) åt föreningens medlemmar. Det är föreningens styrelse som fattar alla beslut avseende föreningens skötsel. Den bestämmer vem som skall ansvara för löpande skötseluppgifter som till exempel trädgårdsarbeten, sophämtning etc. samt vilka reparationer, vilket planerat underhåll samt vilka standardhöjande åtgärder som skall utföras.

Styrelsen ansvarar även för föreningens ekonomi vilket innebär att den har att tillse att de avgifter som medlemmarna betalar räcker till föreningens alla utgifter (dvs. kostnader för föreningens skötsel, underhåll samt kapitalkostnader som bankräntor etc).

Styrelsen måste se till att det finns fastlagda rutiner för redovisningen och handhavandet av föreningens pengar och kontroll av detta. Det måste också finnas rutiner för uppföljning av att saker som beslutats på styrelsemötena och föreningsstämman verkligen har blivit utförda. Givetvis behöver inte styrelsen utföra alla arbetsuppgifter själva men ansvaret ligger alltid på styrelsen. Det kan inte delegeras bort.

Man brukar säga att styrelseledamöter har fyra grundläggande plikter gentemot föreningen:

Lydnadsplikt:

Bostadsrättsföreningens styrelse måste rätta sig efter de instruktioner som föreningsstämman lämnar.  Styrelseledamöterna får inte utföra sådant som strider mot föreningslagen eller bostadsrättslagen eller mot bostadsrättsföreningens stadgar.

Vårdplikt:

Vårdplikten innebär att styrelsen ansvarar för att föreningens fastighet sköts på ett bra sätt. En bostadsrättsförening förvaltar stora värden. Dessa får inte sättas på spel genom spekulationer. En säker avkastning måste prioriteras, även om den blir lägre än en riskfylld.

Lojalitetsplikt:

Styrelseledamöterna ska vara lojala mot föreningen som helhet och ska inte tillvarata sina egna eller någon annans intressen i första hand. Detta gäller oavsett vem som har utsett styrelseledamoten.

Tystadsplikt:

Styrelseledamöterna har tystnadsplikt och kan bli skadeståndsskyldiga om de sprider uppgifter som kan vålla föreningen ekonomisk skada.

Vilka är med i styrelsen?

Styrelsen i Brandmästaren 20 väljs av medlemmarna i samband med föreningens årsstämma, som genomförs innan sommaren varje år. För verksamhetsåret 2014/2015, består styrelsen av följande personer:

Styrelsen 2022/2023

NamnRoll
Camilla Ral IngvarsonOrdförande
Helene Wersäll-Dahlén  Vice Ordförande (suppleant)
Thea Hamrén Sekreterare

Sima Lannhill

Pernilla Skifs

Benjamin Ernryd

Helene Wersäll-Dahlén

Suppleant

Kontakt: