Stadgar

Av Bostadsrättslagen följer att varje bostadsrättsförening ska ha egna stadgar. Av dessa framgår bl. a. vilka rättigheter respektive skyldigheter som bostadsrättshavarna och föreningen har gentemot varandra utöver vad som fastställts genom lag. Stadgar tillhörande Brf Brandmästaren 20 kan läsas i dokumenten nedan. Notera att nedan inkluderar stadgarna från 1998 som precis har uppdateras efter en extrastämma i föreningen (september 2014) där stämman röstade för att i) styrelsen ska kunna kommunicera elektroniskt med medlemmarna, och ii) att föreningen ska kunna ta ut en avgift för andrahandsupplåtelse. De nya stadgarna är fr o m oktober 2014.

Utöver stadgarna är det Bostadsrättslagen som reglerar förhållandet mellan bostadsrättsföreningen och medlemmarna och beskriver hur föreningen ska förvaltas.